Kolhydrater- bra eller dåliga?

Det finns en hel del människor som har upplevt bättre hälsa när de ändrat kosten från ”standard” till Atkins, eller populärt nu med namnet ”LCHF” dieter, med låg kolhydrat och hög fett. Jag tänker inte ifrågasätta att dessa kan ge bättre erfarenheter än vanlig kost och vanlig medicinsk behandling för många med hälsoproblem, inte minst diabetes.  En del svenska läkare tror starkt på det https://www.dietdoctor.com/ och  http://annikadahlqvist.com.    Om man kollar förteckning på LCHF forskning de kan peka på så tycker jag att bristen på studier som täcker längre tidsperioder bör ge en anledning av avvakta. Många hälsoproblem är knutna till insulin som hanterar socker i kroppen, så LCHF kan kringgå problem med insulinresistens genom att begränsa sockret i blodet.  

Samtidigt undrar jag fortfarande hur det blir på sikt jämfört med andra, plantbaserade, kosthållningar, i synnerhet på längre sikt, dels för personerna och även för jorden.  Jag har också träffat många som har haft problem att följa LCHF varianterna.

Det har också kommit fram i forskning att insulinresistens orsakas av fett!  Gamla, ganska logiska, tankeförklaringen är att vi äter så mycket socker nu så vi tröttar ut receptorerna för insulinet. Men det visar sig att fetter, inte minst animaliska, sätter igen visar delar av kedja som behövs för att ta ut socker från blodet in till cellen. (Vegetabiliska oljor, inklusive även virgin olivolja, är minst lika farliga som andra fetter, och bör begränsas.  [Det finns de som tycker att kokosolja är hälsosam, men jag är inte övertygad, även om jag skulle behöva veta mera]).  

En ingående kritik (med många referenser) om LCHF

Om du klickar på YouTube och ser den där kan du se alla referenser om du klickar ”Show more”.

Hurra för stärkelse! ? !

Denna doktor märkte när han var läkare för en socker plantage på Hawaii hur arbetarna (av filippinsk och kinesisk härkomst) hälsa blev sämre för varje generation. Första generation mådde bra, åt mest ris- & grönsaks-kost (=massor av kolhydrater!). Nästa generation mådde sämre. Tredje generation, trots samma gener, var fet och sjuk och hade helt anammat SAD = Standard Amerikanska Dieten (mycket djurprodukter, fet, raffinerade saker som socker, oljor och mjöl oftast industriellt bearbetad med värme och syntetiska tillsatser).

När man går över till en Whole food plant-based Low Salt, Oil, sugar), WFPB low SOS, (Minimalt bearbetad växtbaserad med låg SOS (salt, olja, socker)) kosthållning kan insulin behovet falla mycket snabbt. Ibland kan man helt sluta efter 3-4 veckor trots mångårig användning. Somliga kan behöva fortsätta med en mindre dos. I alla fall är det viktigt att hålla koll på sitt blodsocker om man går över till denna kost, så insulin dosen inte stannar på en farligt hög nivå. 

Svenska läkare på ungefär samma linje Läkare för Framtiden

Vad tycker du?

I synnerhet om du tycker att något i fel i hans resonemang eller om du har andra starka källor som talar emot, skriv gärna en kommentar nedan!

3 reaktioner till “Kolhydrater- bra eller dåliga?”

  1. There is a big change in Asian eating and it is not just the processed food (often loaded with sugar etc) but also something that Dr Sten doesn’t mention at all: a much higher consumption of meat and other animal products. His description of the cause of insulin resistance is the old simple, and logical, ”too much sugar leads to insulin resistance” which doesn’t explain the insulin spike that was observed early (1930s?) in connection with meat. Modern research has found that it is the fats from animal products that clog up the receptors so cells become insulin resistant. ( https://nutritionfacts.org/video/what-causes-insulin-resistance/) This can explain why practically all Diabetes II patients can be completely taken off insulin in a matter of weeks when going to a whole-food plantbased low SOS (SaltOilSugar) which can include lots of rice or other carbohydrates. See Dr Barnard or Dr John A. McDougall (The Starch Solution).
    LCHF can, I know, lead to people being taken off insulin too, and can definitely help people that have been eating SAD (=Standard American Diet) diet and getting standard diabetes treatment. So it is a step in the right direction, but it’s not really stopping insulin resistance. It’s more using an extreme limitation to avoid the problem. Like if someone is afraid of spiders and you lock them in a room totally cleaned out of spiders. They aren’t afraid (while there) but the phobia is not gone. Whereas maybe Hypnosis, NLP, EFT, or other psychological treatments can make them release their overreaction to spiders.
    So if someone is insulin resistant and you take away the sugar, by ”locking them into a very restrictive diet”, they won’t need the insulin WHILE THERE, but the resistance to insulin, which is the base of the problem, will still be there.

  2. stress minsknings resistens
    att inte kunna stå emot rörig_omgivning/påfrestningar omkring sig, utan att få hög stress

    Om man går ut i öknen och mediterar och får ingen stress- det är ju bra på sitt sätt. Men om man går tillbaka till storstans röra, kommer man att kunna räkna med att inte stressas då? Är man inte fortfarande stress minsknings resistent?

    Parallell

    Insulin resistent – insulin skall minska glukos i blodet, men det går inte med vanlig mängd insulin

    Om man går över till en kost som har nästan inga kolhydrater som kan ge glukos i blodet, så minskas problem som hör ihop med högt glukos nivå, man har en låg glukos nivå ändå. Kan man inte ha kvar eller t o m högre insulin resistens?

    Om man provar att ge en socker provokation, kommer man inte att få ett extra högt insulin respons för att man har kvar insulin resistens? När man mäter A1c så är det vid morgon fastande läget, så den mäter inte resistens, eller?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *