Parkeringssimulering gjort i Scratch

Scratch är ett jättetrevligt programmeringsspråk som utvecklats på MIT med målet att göra något som barn kan använda. ”Syntaxen” (regler för hur man sätter ihop ett program) är underlättad genom att det är LEGOliknande block som sätts ihop. De har i år gjort ett nytt upplägg som innebär att man kan göra allt i en webbläsare, utan att installera Scratch programmet eller JAVA som den gamla versionen var beroende av. De finns översatt till många språk och är gjort så man enkelt delar med sig av sina projekt och kan bygga på andras.

En användare, Paddle2See, hade gjort en trevlig simulering om parkering. Man skulle kontrollera ratten med musen, och just det tyckte jag var lite svårhanterlig. Så jag gjorde en ”branch” av den och ändrade så att man styr ratten med tangentbordets höger- och vänster-pil.  (Ursprungs programmets andra kontroller behöll jag: Upp=fram, Ner=backa, Space = ge gas).  Ursprungsbilen var en kal rektangel, och om framhjulen var riktade rak, kunde man glömma vad som var fram och bak, så jag lade till strålkastare fram och röda bakljusen. Jag stilade till lite med att när man väljer backa, så tänds små vita backljus.

I alla SCRATCH programmen, så sätter man igång programmet genom att klicka gröna flaggan. Om man klickar blåa rektangeln i övre vänstra hörnet, så förstoras programmet till helskärm.

Du kan prova programmet här: http://scratch.mit.edu/projects/11465448/

parkeringSim

 

Parkera innanför de gröna rektanglar så snabbt som möjligt UTAN att gå emot det gula (Varje gång du går emot det gula tappar du 500 poäng)

Styra ratten med höger och vänster pil. Välj körriktning med
[UPP] = Fram (=D = drive)
och
[NER] = Backa (R=Revers)
Ge gas med [SPACE (mellanslag)]
Hur skall man tänka? Det är svårt att få bilens bakända att flyttas i sidled, försöka få den på rätt plats först så brukar framändan vara lätt att få över till rätt plats. Kanske du kan tänka på hur man kör en skottkärra, då med skottkärrans hjul som bilens bakända och skalarna som bilens framhjul.

Man kan rätt enkelt gå in och översätta programmen om man vill. Jag har inte gjort det på detta program.

Projekt där jag har översatt till svenska: logiska grindar http://scratch.mit.edu/projects/2964963/

Projekt där jag har översatt till svenska men även ändrat hur den fungerat: Fylla med bråk http://scratch.mit.edu/projects/2480121/

Kolla runt på SCRATCH – det finns en massa roligt. Skapa ett konto så kan du/dina barn skapa egna projekt eller göra små ändringar !

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *