Installera Moodle på Surftown

Hämtade senaste Moodle versionen på Moodle.org  downloads:

Moodle 2.4.2      11th March 2013

This is the latest official update of Moodle 2.4.

  • Requires: PHP 5.3.2, MySQL 5.1.33 or Postgres 8.3 or MSSQL 2005 or Oracle 10.2

Surftown har vad av dessa?

Jag körde ”SHOW VARIABLES LIKE "%version%"  i phpAdmin  och fick  ”version 5.1.49-log” så det verkar räcka

Jag vet sedan tydigare att nyare Moodle skall ha ”safe mode” i PHP på ”off” så jag frågade Srftown support: ” Det var ganska längesedan vi hade någon server med safe_mode on, det är nuförtiden off på alla våra servers.”

Jag lade upp moodle zip filen i mappen för den domän jag ville har moodle i, men filhanteraren på MySurftown och valde den och begärde extraktion. Men skapade en mapp ”moodle” och lade filerna där.

Jag skapade en databas i MySQL för Moodle, men fick en del problem som nämns längre ner.

När jag försökte starta moodle, genom att gå till www.minDomän.se/moodle  :

 ”Moodle 2.1 or later requires at least PHP 5.3.2 (currently using version 5.2.17).

Please upgrade your server software or install older Moodle version.”

I surftown support hittade jag:

Vilken version av PHP har jag?

Alla nya kunder har PHP 5.3 som standard.
Existerende kunder har PHP 5.2 som standard.

Hur uppgraderar jag?

Om du är existerande Surftown-kund på ett av våra Linux-webbhotell, har vi lagt till följande till din .htaccess-fil:

#————————-
# Added by Surftown
# To use php5.3 comment this out
AddType application/x-httpd-php52 php52 php
#————————-

Om du tar bort detta från filen, kör du PHP 5.3.

Så jag lade till # framför ”AddType ..” och sedan gick det.

Fastnade, under Moodle installation körning, på MySQL inställningarna

Man skulle inte ha ”localhost” Utan jag fick slå upp server adressen d22708050.u333.surftown.se  under domäner

[_] Unix socket  behöver inte bockas

Det server, för Databas, fungerade inte. Om man tittar med phpmyadmin så stod det typ  mydbxxx.surf-town.net   och det provade jag och Moodle hittade det .

Vidare i installationen till server kontroll. Det mesta var grönt men inte

unicode must be installed and enabledmust be installed and enabled

It is required that you store all your data in Unicode format (UTF-8). New installations must be performed into databases that have their default character set as Unicode. If you are upgrading, you should perform the UTF-8 migration process (see the Admin page).

Gjorde en ny databas och verkligen kollade att UTF8 var inställd (verkade vara någon latin collationering, som jag inte lyckades ändra) provade även att i nya databasen välja role ”dba” i stället för bara ”read/write”.

Försöker minnas gången att skapa MySQL databas, men Surftown åtkomsten är dålig just nu. Tror det var att i domän inställningar skapa en ny database sedan gå in i den med PHPmyAdmin och se till att ställa in kollationeringen på UTF8 unicode varianten. Man måste notera vilken server som den använder och user name och lösen och sätt rollen till ”dba” (kanske ”read/write” räcker eller t o m är bättre, men ”read only” kan knappast räcka)

Kunde inte backa i installationen med mindre än att jag tog bort config.php i moodle mappen som hade skapats.

Nu blev UTF8 godkänd men kvar var

Name Information Report Status
php_extension intl should be installed and enabled for best resultsshould be installed and enabled for best results

Intl extension is used to improve internationalization support, such as locale aware sorting.

Under avancerade inställningar> web service> PHP fanns
Built-in extensions: .php, .php3, .phps, .php5    men inte .intl

om man svävade över grön pil ikonen ovanför PHP Mode: ”Click to add PHP extension” så jag provade och skrev ”intl” men den sade en extension måste börja med ”.”  så jag lade till ”.” och den godkände ”.intl”

PHP Extension with the application/x-httpd-php mime type and the .intl extension has been added.

Click to get help Server Configuration Changes need to be applied Apply

jag klickad på ”apply”. (Har råkat ut för förut att jag gjort server inställningar som jag trottt varit genomfört, men har behövt gå tillbaka och klick ”apply”.)

Även utan .intl så var ”minimum requirements met” så man kunde fortsätta. Provade att ladda om sidan ändå först [F5]. Fortfarande gul och CHECK.

Gick vidare. Nästa steg tar ett antal minuter. Det skapas en massa tabeller i databasen.

Kom till en nästan tom sida med bara ”Go to main content” länk. Laddade om. Det kom en lång sida med (288?) plugin att installera. Den frågade om vi ville kolla efter updates först och sidan tycktes rekommendera det. Så jag klickade och fick:

Unable to fetch available updates data – unexpected HTTP response code.

More information about this error    (hjälpte inte mycket)

It is usually not possible to recover from errors triggered during installation, you may need to create a new database or use a different database prefix if you want to retry the installation.

Var rädd att jag behövde börja om. Laddad om sidan men fick samma error sida. Kollade om nya tabeller hade skapats i databasen, och det hade de. Jag var rädd att jag skulle behöva göra ännu en ny databas!

men provade home/moodle och kom tillbaka till sidan med 244 plugins! Provade denna gång knappen längst ner på sidan [upgrade database] som lät alltför likt knappen vid toppen som inte hjälpte alls.

Det gav mycket lång sida med många ”success”

Några steg till utan konstigheter och klar!

Efter installation:

Kunde inte ladda ner language packs direkt inifrån Moodle. Fick ladda ner manuellt och ladda upp och ”uncompress” med filhanteraren.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *